2008

03.01.2014 12:10
29 april 2008 fick Eve sin tredje kull (andra hos mig) men då jag inte tyckte att denna kull heller växte som de skulle såldes alla till kelhem.
 
Lily-Anne väntade sin andra kull (min femtonde) och den 1 maj fick hon värkar men hade jättesvårt att få ut ungarna, efter mycket jobb kom en död hona ut på kvällen. Värkarna avtog strax därpå men jag visste att där var fler ungar i magen så jag ringde till djursjukhuset som tyckte att vi skulle avvakta natten. När inget hade hänt under natten så åkte vi in och Lily-Anne fick genomgå ett kejsarsnitt den 2 maj, sex bebisar hade det varit från början, alla döda. Tidigt på morgonen den 3 maj orkade Lily-Anne inte kämpa längre utan hon somnade in i en fleecefilt i min säng där hon och jag hade tillbringat natten. När Lily-Anne dog funderade jag allvarligt på att sluta upp med att ha marsvin eller åtminstone uppfödning eftersom jag kände mig så skyldig till hennes död då det var mitt beslut att para henne. 
 
Både Eve och Lily-Anne var parade med SCH Lovely Bear's Sweet Honey Boy eller Junior som han kallas till vardags.
 
Efter stor tvekan och funderingar fram och tillbaka bestämde jag mig för att ge uppfödningen en chans till och parade Aztrid med Vidar. Jag var helt på det klara med att om Aztrid inte skulle klara sig skulle SMF 237 Sweet Dream's gå i graven tillsammans med henne.
 
Aztrid blev dålig under dräktigheten, redan i vecka sju, så jag tvångsmatade henne ungefär var fjärde timme, kände mig mycket pessimistisk. Samtidigt som Aztrid var dålig fick jag gallstensanfall som inte ville ge med sig så jag blev inlagd på sjukhus och opererad akut. Satte då min mamma på att mata Aztrid (som åt lite själv vid den här tidpunkten) vilket hon gjorde utan att klaga. Dock var hon inte hemma och matade henen så ofta som jag ville då hon även ville vara på sjukhuset med mig. Då jag var halvhysterisk för att jag var säker på att Aztrid skulle dö om hon inte fick mat så ofta och insisterade på att Aztrid var viktigare än mig (jag hade ju sjukhuspersonal etcetera runt mig men Aztrid hade ingen) så gav min snälla mamma med sig och gjorde som jag ville. 
 
Den 19 oktober födde Aztrid fem välskapta och friska bebisar (varav två tyvärr dog några dagar gamla). I och med att Aztrid mått dåligt under dräktigheten och nu fått fem ungar så blev hon tilläggsmatad ytterligare drygt en vecka. Ur kullen sparade jag en ljuvligt söt hona som fick namnet Sweet Dream's Princess of Joy (kallas Annie). Namnet fick hon för att det var en glädjekull för mig och med hennes födelse föddes även glädjen och lyckan hos mig igen över att hålla på med marsvin, en nyfödelse för min uppfödning. Annies bror, Sweet Dream's Prince of Peace, som kom att kallas Marvin flyttade till min systerdotter tillsammans med deras pappa Vidar.
 
Hade även nu bestämt mig för att utöka uppfödningen och self black honan Wera (Vänerlands Westa) flyttade in.
 
Vid det här laget hade tyvärr Malin (Lovely Bear's) bestämt sig för att lägga ner sin uppfödning och jag blev erbjuden att ta över några av hennes marsvin. Jag valde en hona och en hane. Hanen Junior som jag lånade ett halvår tidigare blev ett självklart val för mig, både därför att han är väldigt fin rasmässigt och jag inte hade behållit någon avkomma efter honom och därför att jag verkligen gillar hans temperament.
Honan Lovely Bear's Neon Rose (som var dräktig med Malaxi's Right On) flyttade också hit.